Kunstenaars

Over: Rond maart 2020 heeft Jolanda het werken met textiel herontdekt en sindsdien is zij vanuit haar achtergrond als beeldhouwer op zoek naar het ontmoetingspunt van borduurwerk en beeldhouwwerk. De visuele verhalenverteller in haar maakt dat zij zowel als beeldhouwer als in haar textielwerk geïnteresseerd is in de natuur, in mensen en hun gedrag in de samenleving. Van de stoffen die zij verzamelt, maakte zij in eerste instantie wandkleden, waarbij zij uitging van patchwork en daarop borduurde. Daarna volgden de beelden in textiel. Zij gebruikte daarvoor verschillende technieken zoals handborduren, machine borduren, foto transfers en mixed media. Door haar werk als beeldhouwer is Jolanda gewend om met harde materialen zoals keramiek en brons te werken. Met dezelfde creativiteit werkt zij nu met zachte materialen waarbij de vele mogelijkheden van expressie haar blijven fascineren. In de textielkunst werkt zij onderzoekend en is ‘al doende leert men’ haar motto. Voor haar sculpturale werk is de natuur haar grote inspiratiebron zoals in de serie ‘Mossels’. Daar geeft zij in de vorm uitdrukking aan de invloed van eb en vloed, en in de kleur aan het dag- en nachtritme van de mossel. Ook de mens is een belangrijke inspiratiebron. Eerst uitgevoerd in klei, volgden al snel figuren in beton, hout en brons. Odysseus en andere mythologische verhalen staan eveneens regelmatig centraal in haar werk zoals in de vogel-, konings- en ramsvrouwen. Haar werk is opgenomen in verschillende Nederlandse en buitenlandse collecties, waaronder particuliere verzamelingen, het Antonie van Leeuwenhoek Ziekenhuis Amsterdam, het Stadsarchief Gent (B), Chelsea and Westminster Hospital in Londen (UK) . Zij wordt vertegenwoordigd door Sille Galerie in Oudewater, Pansa Gallery in Amsterdam en Galerie De Beukenhof in Kluisbergen (België) Naast haar werk geeft Jolanda geeft online classes in ‘Photo Embroidery and Mixed Media’ en ‘how to develop a personal style” aan de New Yorkse Photo Academy Strudelmedia terwijl ze in Parijs lesgeeft bij Paris Collage Collective. Momenteel geeft ze Masterclasses Textiel in het Rietveldpaviljoen in Amersfoort.

Over Ilona Mulder is een autodidactische kunstenaar die al sinds 2012 met zichtbaar plezier kleurrijke collages creëert. Haar werk is vol levendigheid en expressie: ze combineert voornamelijk gerecycled papier met acrylverf, krijt, inkt en markers tot een rijke, gelaagde beeldtaal. Met engelen geduld en kleine schaartjes en lijm creëert zij nieuwe werelden. Ilona’s specialiteit is haar uitbundige kleurgebruik, waarmee ze elk werk laat sprankelen. Momenteel verkent ze nieuwe technieken met garens, textielverharder en hars, waarmee haar collages en objecten een extra dimensie krijgen.

Over: Sinds 2016 ben ik actief als schilder en sindsdien ben ik het dynamische proces van het creëren steeds meer gaan waarderen. Het begint bij de zoektocht naar een krachtig idee, gevolgd door het vinden van de juiste compositie en het samenstellen van een passend kleurenpalet. Daarbij onderzoek ik voortdurend de mogelijkheden om aanvullende materialen te integreren, om zo bepaalde beeldelementen extra diepte en betekenis te geven. Ik werk voornamelijk met acrylverf, maar experimenteer graag met diverse materialen om mijn werk verder te verrijken. Mijn inspiratie haal ik vooral uit portretten van mens en dier, al laat ik me zo nu en dan ook verleiden tot het schilderen van een stilleven.

Over: Al vele jaren boetseer ik in was om vervolgens de beelden te laten gieten in brons of kunsthars. De onderwerpen lopen zeer uiteen. Van grote tot kleine beelden, van mens en dier. Verder schilder ik, meestal met acryl. Het stadhuis van Naarden, Moeke Spijkstra, vogels en nog veel meer. Voorheen had ik het bedrijf Vernissage in het fort Werk IV in Bussum. (pionier van Fort Werk IV)

Over Mijn schilderijen maak ik altijd met liefde en gevoel. De ene keer uit zich dat in zachtheid en evenwicht, de andere keer in passie en durf. Heldere kleuren, organische vormen en de speling van licht en donker kenmerken mijn schilderijen in al hun diversiteit. " Ik hoop mensen blij te maken met mijn schilderijen. Dat is de reden van hun bestaan" VAZEN De kunstvazen zijn gebaseerd op de schildertechnieken die ik op schilderdoek toepas. Veel van mijn vazen zijn te zien en beschikbaar in de Singer Shop in Laren. Met iedere nieuwe tentoonstelling in museum Singer Laren maak ik een serie vazen waarin iets terug te vinden is van de tentoonstelling in kleur en/of onderwerp. Ook heb ik eerder een serie vazen beschilderd met eigen thema's van bloemen, vlinders en kleuren. Deze serie vazen hebben elk een meisjesnaam gekregen met de beginletters in de volgorde van het alfabet. SCHILDERIJEN In mijn schilderijen zoek ik naar schoonheid en balans en doe dit door de focus op twee hoofdthema's: bloemen en portretten. Mijn rozen-, papaver-, bloesem- en tulpenschilderijen zijn bedoeld om vreugde te brengen en een krachtige sfeer vast te leggen. Vaak zeggen bloemen iets over het hart met hun vorm en kleur, met hun variatie aan composities. Met mijn portretten hoop ik een blijvende herinnering te creëren die naarmate de tijd verstrijkt steeds dierbaarder wordt en uitnodigt de portretten steeds weer opnieuw te bekijken en te verkennen. De Small Treasures zijn kleine schilderijtjes van de natuur en alledaagse dingen.

Over Bij vrijwel al het werk dat Myriam Wijgman en Rob van Schalkwijk maken zijn druktechnieken een belangrijk component. De inkten en vele andere materialen die zij gebruiken zijn gered van de vuilnisbak. Hun kunst valt op door kleurcontrasten en druktechnieken en fotografie. Inspitatie halen ze uit de natuur: Vogels, nesten, bloemen en invloeden uit diverse culturen.

Over De schilderijen van Wendy zijn warm, kleurrijk en uiteraard met veel liefde gemaakt. Zij schildert met olie verf, het liefst dagelijkse taferelen tot portretten, maar ook schilderijen die je wat langer tot je in moet laten werken, want wat zie je nou eigenlijk. Wendy schildert graag in opdracht, want wat is er niet leuker om aan de muur een mooie herinnering te hebben uit je leven. Denk bijvoorbeeld aan het feest op je bruiloft of die heerlijke avond aan de tuintafel met dierbare vrienden. Om deze dan vereeuwigd te hebben aan de muur, waar je dagelijks langs loopt en je weer even terugbrengt naar dat bijzondere moment. Ontzettend leuk natuurlijk om cadeau te geven, of te krijgen..

Over Wat andere zeggen over Bettie Bruin: “ Je wordt heel blij van het werk van Bettie.” Haar kleurrijke beelden en schilderijen roepen ogenblikkelijk een glimlach op. Daarnaast word je stil van haar ingetogen beelden in serpentijn, marmer of albast. Bijzonder van vorm en vaak met een knipoog. Bij al haar kunstuitingen valt de liefde voor het werken met haar handen op. Erachter komen wat zij met klei, steen of verf kan, daar ligt voor haar de uitdaging. Laat je verrassen door het werk van Bettie. Bovendien vindt zij ontmoetingen met de ander altijd een feestje

Ank maakt beelden in brons en steen. Haar werken zijn vooral gericht op de vrouwelijke gestalte, veelal torso's. Maar ook de dierenwereld boeit haar, met name de Uil door zijn imposante verschijning. Daarbij komt vooral het sterke en ruige karakter van de Uil tot uiting. Haar eerste lessen kreeg zij van Coby Noorda, de Blaricumse kunstenares. Vervolgens nam zij lessen in Perpignan (Fr.) en werd zij opgeleid aan de Wackersacademie in Amsterdam en de Gooise Academie voor Beeldende Kunsten in Laren.

Schilderen is kijken De theorieën over "De kleur van de materie" en "Wat doen kleuren" zijn vragen die Annemieke nog steeds bezig houden. Eenmaal terug in Nederland na 24 jaar Noorwegen ontwaakte er een grote passie voor kleur en vormen, schilderen. Vanaf dat moment is het schilderen en de schilderkunst niet meer uit het leven van Annemieke weg te denken. Gaandeweg heeft ze bij verschillende kunstenaars les genomen om de technieken van het schilderen goed onder de knie te krijgen. Het schitterende aanbod van exposities in Nederland en met name in het Singer museum, het kijken bij en naar andere kunstenaars, Hans Baayens en Jan de Vliegher hebben ertoe bijgedragen dat de schilderijen van Annemieke bij de toeschouwer een blijvende indruk achterlaat. Alle schilderijen zijn met liefde en toewijding voor al haar voorgangers en grote meesters op het doek gezet.

Opgegroeid in Australië. Afgestudeerd in Leiden in de Engelse Taal en Letterkunde. Een aantal jaren les gegeven. Sinds 1994 woon ik in Laren. Volgde cursussen aan de Gooise Academie. Ruim 10 jaar actief geweest als bestuurslid van de Gooise Academie. In 2007 ben ik afgestudeerd aan de Wackers Academie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam. Het traditionele schilderen met olieverf en het snelle werken met acryl wissel ik af met tekenen in potlood, houtskool of pastel. Ik wil me niet beperken tot een stijl of medium. Momenteel ben ik ook bezig met het schrijven en illustreren van kinderboekjes. Exposities: Voornamelijk groeps exposities in Amsterdam en Laren.

Annemarieke Roelfzema is autodidact en sinds 2012 eigenaar van atelier Annemarieke in Laren. Zowel haar werk als haar persoonlijkheid kan je omschrijven als kleurrijk, zonnig, uitbundig, levendig en vrolijk. Haar inspiratie haalt zij uit haar omgeving, of dat nu de Larense Eng gronden zijn of de mensen op een terras, zij weet het onderwerp op een kleurrijke manier op het doek te zetten. Annemarieke geeft in haar gezellige atelier workshops voor kinderen en volwassenen. Ook al heeft u geen enkele schilders ervaring of u denkt absoluut geen schilders talent te hebben, in Atelier Annemarieke zult u geïnspireerd worden en versteld staan van uw prestatie!

Mijn hele leven lang heb ik getekend en geschilderd. Soms met lessen en sinds meer dan 20 jaar met lessen op de Gooise Academie. Daar kwam ik in aanraking met beeldhouwen en raakte ik ook in de ban van het driedimensionaal werken. Het liefst schilder of beeldhouw ik voorwerpen, mensen of dieren om mij heen. Het vastleggen van iets dat mij raakt is mijn belangrijkste drijfveer. Ik blijf lessen volgen omdat je nooit te oud bent om te leren. Maar ook omdat het werken met een groep gelijkgestemde zielen om mij heen, mij inspireert en motiveert. Ik schilder sinds enige jaren met olieverf. Voor het maken van hondenportretten gebruik ik pastelkrijt. Beeldhouwen doe ik het liefst in steen of hout. Het blijft fascinerend om het jou voor ogen staande beeld daaruit tevoorschijn te halen. Maar ook het werken met klei en was boeit mij zeer.

Welkom in de wereld van Bernard (Ben) Vlaar Omdat ik positief in het leven sta en vooral iets nieuws en exclusiefs wil maken, laat ik u, met mijn ronde schilderijen een nieuwe wereld zien (mijn wereld) met explosies van vrolijke kleuren. Bernard maakt bezielend werk, waarvan deze site een voorproefje geeft. Wie echter de kunst van Bernard Vlaar ècht wil beleven, gaat de confrontatie aan in de werkelijkheid. Zie de expositieagenda voor mogelijke ontmoetingsplaatsen. Graag tot ziens, in de wereld van Bernard Vlaar. U kunt Bernard Vlaar bezoeken op afspraak in zijn atelier in Laren

Haar inspiratiebron is de natuur en de mens in al haar vormen. Soms zijn dat fantasieën, soms geabstraheerd en een enkele keer komt het ook dicht bij de werkelijkheid. Dit geeft dan ook een eindeloze variëteit in haar werk. Ze heeft haar opleiding gehad aan de Gooise Academie voor Beeldende Kunsten in Laren en volgde diverse workshops bij gerenommeerde kunstenaars. Ze schildert erg kleurrijk vaak op grote doeken met acryl, olie en epoxy. Doet regelmatig mee aan de atelierroute in Laren en de afgelopen 4 jaar heeft ze deelgenomen aan de volgende exposities. 2019 ART Laren, 2020 Expositie in Delft bij Connekt, 2022 ART Laren, 2023 gezamenlijke expositie met beeldend kunstenaar Tanja Noteboom in de Johanneskerk in Laren.

Elize werkt met verf, klei en fototoestel, maar ook vaak met andere materialen. ’t Liefst zou ze bezig willen zijn met alle manieren van beeldvorming tegelijkertijd, maar de tijd ontbreekt. “Had een week maar méér dan zeven dagen”. In haar werk is altijd nog iets te zien van de zichtbare werkelijkheid. Centraal in schilderijen en sculpturen staat de mens.
![Black Hole [mixed media]](https://lirp.cdn-website.com/bc2de3f6/dms3rep/multi/opt/En-Eg-1920w.png)
De foto’s van mijn hand drukken mijn persoonlijke gevoelens uit. Bloemen en objecten zijn veelal gefotografeerd in een stadium van verval en kleur is vaak verdwenen. Toch gloort er hoop. Een sprankje licht valt op een blad of glijdt langs een object en zet wat eerst donker was in een nieuw licht. Ik houd van het licht maar er mag zijn wat er is en ik mag er zijn met wat er in mij is. Mijn mixed-mediawerk is kleurrijk en bont en gaat over de tomeloze lol die ik in mijn hervonden energie heb. Ik bewerk mijn foto’s zowel met Photoshop als met apps op mijn iPhone. Vooral de laatste heeft nu mijn voorkeur: licht en speels in gebruik en uitwerking. Mijn mixed-mediawerk verschuift van het schilderen op foto’s naar assemblages. Sinds corona voel ik de behoefte om meer met mijn handen aan de slag te gaan, te voelen, te vormen en te zijn. Met plezier volg ik sinds 2023 les in schilderen en Beeldende Therapie want er is nog veel te ontdekken.

Kunst is zijn leven. Sinds 1975 zijn de werken van Eric Zilverberg overal ter wereld te zien, zo exposeerde hij in Belgie, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Amerika en Indonesïe. Door alle invloeden van studiereizen in Europa, Azië, Noord- en Zuid Amerika en Afrika heeft het werk van Eric Zilverberg een geheel eigen gezicht, met als belangrijkste kenmerk “positivisme”. Eric Zilverberg wil mensen met zijn werk raken in hun eigen belevingswereld en optiek Uit het hart De kunstenaar vindt het belangrijk om tijdens het werken in gesprek te komen met zijn onderwerp en de materie. Waardoor er een “dialoog en monoloog” vanuit het hart ontstaat. Want kunst moet volgens de kunstenaar een ziel hebben en vanuit het hart komen, het moet als een zigeuner zwerven door zijn geest. Passie en emotionele geladenheid Naast een passie voor schilderen heeft Eric Zilverberg een passie voor het maken van bronzen beelden. De beelden worden behandeld met een mooie patina, waarmee een schilderachtig effect in de beelden wordt verkregen. Kunstkenners zijn dan ook gefascineerd door de emotionele geladenheid die steeds weer tot uiting komt in de werken van de kunstenaar. Na vele omzwervingen heeft de kunstenaar bij Residentie Rosa Spier Huis in Laren een plek gevonden waar hij samen met andere kunstenaars, musici en wetenschappers woont, werkt en exposeert. Onder de naam Atelier Zilver werkt Eric Zilverberg samen met zijn zoon Mitja Zilverberg. U vindt deze kunstkenners terug in het atelier in Laren maar ook op diverse internationale kunstpresentaties. Een kunstenaar gaat nooit met pensioen, een kunstenaar ben je met hart en ziel, je leven lang

Femke ter Brake (1974, Amsterdam) is in 2014 voor het eerst in aanraking gekomen met klei. Ze is begonnen op de Gooische academie, waar zij haar passie ontwikkeld heeft. Inmiddels is ze uitgegroeid tot een ervaren keramist die handvormen, draaien en glazuren beheerst. Zij heeft haar eigen atelier aan huis. Zij heeft ook bij het Amsterdams Kleibedrijf gewerkt. Femke laat zich inspireren door de natuur, kleuren en vormen. Ze maakt zowel gedraaide vormen als objecten gemaakt met platen van klei. Van gebruikersgoed tot beeldende kunst, inclusief het ontwikkelen van het glazuur, alles is van begin tot eind door haar bedacht en ontworpen. Alle stukken zijn uniek, handgemaakt, en hebben haar eigen signatuur wat te omschrijven is als vrolijk, zonnig en af en toe met humor. Ook voert zij werk uit in opdracht waarin zij samen met de opdrachtgever zorgt voor een product waarin de wensen van de opdrachtgever tot uiting komen. De liefde en vakmanschap zie je terug in het werk van Femke. Je mag zien dat haar keramiek handgemaakt is, een vingerafdruk maakt het juist uniek, het is immers geen fabriekswerk.











