Toinie van Schendel

Toinie van Schendel is voor alles portretschilder. Haar hand is aandachtig, maar onvoorspelbaar. Haar beste portret ontstaat zonder inmenging van haar hoofd. Haar hand weet, gestuurd door ervaring en haar innerlijk weten.

Ingrediënten: potlood, houtskool, pastel, conté, inkt of waterverf op 300 grams papier, olieverf of tempera op paneel of linnen doek. Zij houdt van de intimiteit van een klein formaat, soms bijna miniatuur. Zij houdt van de eenvoud van een gevoelige houtskoollijn op zuiver wit, naast de weelde van bladgoud, bladzilver en uitbundige versiering, vaak met bloem-, vogel- en vlindermotieven. De wisselende mix van deze subtiele ingrediënten, maakt dat ieder portret compleet eigen is, maar toch ontegenzeggelijk een ‘van Schendel’.

Misschien is juist die aandachtige, maar onvoorspelbare hand de rode draad door al haar werk. In haar vrije werk brengt haar verbeelding haar naar onvoorziene verten, vol verrassingen. Een nieuwe uitdaging vormt het uittreden uit het platte vlak: een houten console met de mogelijkheid van 2, 3, 4 portretten, b.v. een familie tezamen. En doorschijnend albast met bladgoud versierd.

Ook heeft zij fotoboeken van haar werk gemaakt met aanvullende korte teksten en gedichten.

Contact

Website: www.toinie.nl

Werk


Onze kunstenaars

10 december 2001
Ank maakt beelden in brons en steen. Haar werken zijn vooral gericht op de vrouwelijke gestalte, veelal torso's. Maar ook de dierenwereld boeit haar, met name de Uil door zijn imposante verschijning. Daarbij komt vooral het sterke en ruige karakter van de Uil tot uiting. Haar eerste lessen kreeg zij van Coby Noorda, de Blaricumse kunstenares. Vervolgens nam zij lessen in Perpignan (Fr.) en werd zij opgeleid aan de Wackersacademie in Amsterdam en de Gooise Academie voor Beeldende Kunsten in Laren.
8 december 2001
Schilderen is kijken De theorieën over "De kleur van de materie" en "Wat doen kleuren" zijn vragen die Annemieke nog steeds bezig houden. Eenmaal terug in Nederland na 24 jaar Noorwegen ontwaakte er een grote passie voor kleur en vormen, schilderen. Vanaf dat moment is het schilderen en de schilderkunst niet meer uit het leven van Annemieke weg te denken. Gaandeweg heeft ze bij verschillende kunstenaars les genomen om de technieken van het schilderen goed onder de knie te krijgen. Het schitterende aanbod van exposities in Nederland en met name in het Singer museum, het kijken bij en naar andere kunstenaars, Hans Baayens en Jan de Vliegher hebben ertoe bijgedragen dat de schilderijen van Annemieke bij de toeschouwer een blijvende indruk achterlaat. Alle schilderijen zijn met liefde en toewijding voor al haar voorgangers en grote meesters op het doek gezet.
door Clare Farwick 8 december 2001
Opgegroeid in Australië. Afgestudeerd in Leiden in de Engelse Taal en Letterkunde. Een aantal jaren les gegeven. Sinds 1994 woon ik in Laren. Volgde cursussen aan de Gooise Academie. Ruim 10 jaar actief geweest als bestuurslid van de Gooise Academie. In 2007 ben ik afgestudeerd aan de Wackers Academie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam. Het traditionele schilderen met olieverf en het snelle werken met acryl wissel ik af met tekenen in potlood, houtskool of pastel. Ik wil me niet beperken tot een stijl of medium. Momenteel ben ik ook bezig met het schrijven en illustreren van kinderboekjes. Exposities: Voornamelijk groeps exposities in Amsterdam en Laren.