Sonja Verloop
Sonja Verloop-Postmus (1956), woont in Laren, Noord Holland
Mijn beeldhouw-avontuur is in 2002 begonnen. In die zomer heb ik een vierdaagse zomercursus Beeldhouwen gevolgd bij Janko Berman.
De wens om een beeld te maken uit een ruw stuk steen had mij al een lange tijd geboeid. Janko gaf me het vertrouwen om met het gereedschap en de stenen mijn fantasie uit te leven. Ik maakte de bekende beginnersfouten die ik niet snel meer zal vergeten.
Maar het zaadje was ontkiemd en ik heb de zomer daarna nog een cursus bij Janko gevolgd. Vervolgens kon ik me aansluiten bij een beeldhouwgroep waarmee ik in verschillende samenstellingen jaren heb gewerkt.
Verder ging ik zelf met beitels en steen aan de slag en dat bracht steeds meer structuur in mijn manier van werken.
De afgelopen jaren heb ik veel baat gehad van de kundige adviezen van Isabel Ruys; die me meenam in het maken van beelden in steen, hout, klei en was. De wassen beelden heb ik vaak laten afgieten in brons. Brons is een prachtig eindproduct waar het wassen beeld van tot leven komt.
In september 2025 zal ik mijn derde cursusjaar Keramiek gaan volgen bij Marlen van Dop volgen aan de Gooise Academie. Klei is een boeiend materiaal met veel meer mogelijkheden dan dat ik voorheen dacht!
Het andere nieuwe materiaal waarmee ik momenteel bezig ben is Acrylic One. Ik kan nu zelf beelden in acryl/kunststof afgieten in de kleuren die ik uitzoek. Hierin valt ook nog veel te leren!
Wanneer ik om me heen kijk krijg ik van alles wat ik zie inspiratie. Ik doe indrukken op bij het bezoeken van musea en exposities. Kunst inspireert. Ik zie dan weer mogelijkheden voor mijzelf om voort te borduren op technieken die anderen hebben gebruikt. Maar ook de natuur geeft me altijd weer inspiratie en energie om vormen te begrijpen en te vertalen naar een beeld dat ik voor ogen heb.
Zo blijf je fantasie de bron van elk nieuw kunstwerk.
Contact
Werk
Onze kunstenaars

Over: Rond maart 2020 heeft Jolanda het werken met textiel herontdekt en sindsdien is zij vanuit haar achtergrond als beeldhouwer op zoek naar het ontmoetingspunt van borduurwerk en beeldhouwwerk. De visuele verhalenverteller in haar maakt dat zij zowel als beeldhouwer als in haar textielwerk geïnteresseerd is in de natuur, in mensen en hun gedrag in de samenleving. Van de stoffen die zij verzamelt, maakte zij in eerste instantie wandkleden, waarbij zij uitging van patchwork en daarop borduurde. Daarna volgden de beelden in textiel. Zij gebruikte daarvoor verschillende technieken zoals handborduren, machine borduren, foto transfers en mixed media. Door haar werk als beeldhouwer is Jolanda gewend om met harde materialen zoals keramiek en brons te werken. Met dezelfde creativiteit werkt zij nu met zachte materialen waarbij de vele mogelijkheden van expressie haar blijven fascineren. In de textielkunst werkt zij onderzoekend en is ‘al doende leert men’ haar motto. Voor haar sculpturale werk is de natuur haar grote inspiratiebron zoals in de serie ‘Mossels’. Daar geeft zij in de vorm uitdrukking aan de invloed van eb en vloed, en in de kleur aan het dag- en nachtritme van de mossel. Ook de mens is een belangrijke inspiratiebron. Eerst uitgevoerd in klei, volgden al snel figuren in beton, hout en brons. Odysseus en andere mythologische verhalen staan eveneens regelmatig centraal in haar werk zoals in de vogel-, konings- en ramsvrouwen. Haar werk is opgenomen in verschillende Nederlandse en buitenlandse collecties, waaronder particuliere verzamelingen, het Antonie van Leeuwenhoek Ziekenhuis Amsterdam, het Stadsarchief Gent (B), Chelsea and Westminster Hospital in Londen (UK) . Zij wordt vertegenwoordigd door Sille Galerie in Oudewater, Pansa Gallery in Amsterdam en Galerie De Beukenhof in Kluisbergen (België) Naast haar werk geeft Jolanda geeft online classes in ‘Photo Embroidery and Mixed Media’ en ‘how to develop a personal style” aan de New Yorkse Photo Academy Strudelmedia terwijl ze in Parijs lesgeeft bij Paris Collage Collective. Momenteel geeft ze Masterclasses Textiel in het Rietveldpaviljoen in Amersfoort.
















